Staan veel Nederlanders nog voor de keuze tussen een brandstofauto of een elektrische auto, de echte groene rijders kijken alweer een stapje verder. Wanneer de elektrische auto goed is ingeburgerd zal de vraag klinken of er misschien overgestapt moet worden naar een waterstofauto. Hoewel de techniek nog in ontwikkeling is, ziet de toekomst van de waterstofauto er gunstig uit.
Verschil
Misschien dat er niet eens zoveel verschillen zijn tussen de elektrische auto en de waterstofauto. Beide auto’s zijn aantoonbaar schoon en zijn in principe uitstootvrij. Het verschil zit hem dan ook in de gebruikte techniek. Een elektrische auto is voorzien van een accu. De accu wordt aan een stroompunt opgeladen, waarna de opgeslagen energie tijdens het rijden weer wordt verbruikt. Een waterstofauto is voorzien van een brandstofcel. De brandstofcel moet gevoed worden met waterstofgas. De energie wordt tijdens het rijden aangemaakt. In de brandstofcel wordt waterstofgas en zuurstof naar zuiver water omgezet en dit zorgt voor de energie. De uitstoot hiervan bestaat enkel uit waterdamp.
Beschikbaarheid waterstofauto
De belangrijkste reden waarom er nog nauwelijks waterstofauto’s op de weg te zien zijn, is de beschikbaarheid. Ze zijn er wel, maar er zijn maar enkele fabrikanten die een waterstofauto hebben uitgebracht, zoals Toyota en Hyundai. Maar ook al zou er voldoende aanbod zijn, de prijs van waterstofauto is nog steeds erg hoog. Gemiddeld ligt de prijs tussen de € 70.000,- en € 100.000,-. Dit is beduidend hoger dan een elektrische auto, die al beschikbaar is voor de helft van dergelijke prijzen. Uiteraard zal de prijs wel dalen naarmate er meer modellen beschikbaar komen, maar dit gaat nog wel een tijdje duren. Daling van de prijzen zal uiteindelijk ook gunstig zijn voor onderhoudskosten en de kosten van de autoverzekering. Voor elektrische auto’s rekenen sommige verzekeraars een hogere premie, vanwege duurdere onderdelen.
Tanken met waterstofauto
Waar de waterstofauto het wel wint van de elektrische auto, is het tanken. De brandstofcel moet voorzien worden waterstofgas. Dit duurt ongeveer even lang als het tanken van diesel of benzine. Het opladen van een elektrische auto duurt beduidend langer. Voor particulieren is dit misschien nog niet het grootste probleem. In het bedrijfsleven is tijd kostbaar. Het is daarom heel goed mogelijk dat de waterstofauto in eerste instantie populair gaat worden als zakelijke auto. Ook vrachtwagens op waterstof zullen uiteindelijk gemakkelijker door het bedrijfsleven geaccepteerd worden dan elektrische vrachtwagens. De doelstelling in het klimaatakkoord is dat er in 2025 minstens vijftig waterstoftankstations in Nederland staan.
Actieradius
Ook betreffende de actieradius doet de waterstofauto het beter dan een elektrische auto. De gemiddelde actieradius van een waterstofauto is nu 600 kilometer. Enkel elektrische auto’s in het topsegment zijn daaraan gelijkwaardig. De actieradius van een elektrische auto ligt gemiddeld de helft lager. Hier wordt aan gewerkt, dus binnen afzienbare tijd zullen ook de goedkopere elektrische auto’s met hun actieradius kunnen concurreren met waterstofauto’s.