Iedere jaar wordt er grootschalig onderzoek gedaan naar e-commerce cijfers van Nederland. Volgens verschillende organisaties als bijvoorbeeld Thuiswinkel.org consumeren Nederlanders bijna € 25 miljard online bij kleine en grote webshops per jaar. Dat is natuurlijk een groot bedrag voor zo’n klein land als Nederland. Maar, het is niet ondenkbaar dat deze bedragen wellicht nog gaan verdubbelen in de komende 10 jaar.
Kan iedereen zomaar een webshop starten?
Als Nederlandse webshop eigenaar kan je hier natuurlijk van profiteren. Men is in Nederland meer dan bereid om online te besteden. Waarom zou je hier niet op inspelen met een eigen webshop? Je hoeft natuurlijk niet de volgende Bol.com te ontwikkelen. Maar, wie weet heb je een doorgeslagen passie voor bepaalde producten, waar je een (extra) slaatje uit kunt slaan. Lees snel verder als je erachter wilt komen hoe je vandaag nog gratis een webshop kan starten.
Zelf leren coderen of een e-commerce platform gebruiken?
Wanneer je een goed idee voor een eigen webshop hebt bedacht, dan wil je uiteraard zo snel mogelijk beginnen met verkopen. Maar, hoe start je daar eigenlijk mee? Een webshop schud je niet zomaar uit je mouw. Je kunt uiteraard iemand inhuren voor het bouwen van een site. Maar, er zijn ook diverse e-commerce platformen op het internet beschikbaar zoals JouwWeb, Shopify, en Bigcommerce. Een gratis webshop maken bij een website builder is voor velen de snelste oplossing. Je hoeft geen dure freelancer te vinden, of ingewikkelde code talen te leren. Maak een account aan en ga aan de slag. Dat is het idee. Het fijne aan zo’n e-commerce platform is dat je je ook geen zorgen hoeft te maken over onderhoud, beveiligingsupdates of andere technische aspecten.
Waar moet je allemaal rekening mee houden?
Een eigen webshop starten klinkt simpel, maar het is een serieuze zaak. Alhoewel iedereen ongeacht kennisniveau of ervaring met de juiste tools een webshop kan bouwen, komt er veel bij kijken. Het bestaat uit met het inschrijven van je bedrijf bij de KVK, het inkopen van producten, het daadwerkelijk leveren van producten en het onderhouden van klantrelaties. Wees je daar dus bewust van. Maar, net zoals bij alles, zal het een stuk makkelijker worden als je wat maanden ervaringen op hebt gedaan.
Gewoon proberen en blijven doorleren
Iedere succesvolle ondernemer zal je hetzelfde vertellen. Wanneer je een succesvolle winkel wilt hebben moet je keihard werken. Iedere stap die je zet, ieder klantcontact, iedere verzending is een moment dat je iets bijleert over hoe je een webshop runt. Luister vooral naar klantervaringen, en probeer daar handig op in te spelen. Kan de website beter? Dan is het misschien tijd om meer te leren over web design gebruiksvriendelijkheid. Moet de verzending van producten sneller? Dan is het tijd voor een andere leverancier of bezoeker. Zo zal je gaandeweg een steeds betere webshop ontwikkelen.