Tegenwoordig gebruiken kinderen bijna dagelijks een computer, telefoon of tablet. Of het nu op school of thuis is, apps, spelletjes en websites horen er nu eenmaal bij. Door kinderen al vroeg te laten wennen aan deze nieuwe technologieën en ze te leren hier op de juiste manier mee om te gaan, zullen ze hier later veel profijt van hebben.
Je laat je kinderen op een gezonde en veilige manier kennismaken met de digitale wereld door ze een cursus ‘leren programmeren’ te laten volgen. Op spelenderwijs leren ze hoe je een game of website maakt. En wie weet vinden ze het zo leuk dat ze in deze richting verder willen studeren!
Waarom is programmeren leuk voor kinderen?
Programmeren of coderen klinkt als iets ingewikkelds waar je lang voor moet studeren en oefenen, en dat is voor een deel waar. Maar met een kleine basis kun je al heel veel doen, zoals een eigen website maken of een leuk spelletje. Omdat deze eerste doelen snel worden bereikt, blijven de kinderen enthousiast en zien ze meteen het resultaat van wat ze leren. En zeg nou eerlijk, wat is er leuker dan je eigen game maken?
Wat leren kinderen bij de cursus ‘leren programmeren’ van Lyceo?
De cursus leren programmeren is toegankelijk voor kinderen tussen de 10 en 18 jaar. De jongste programmeurs uit groep 7 / 8 zullen meedoen aan de CodeLab Games maken junior, waar ze veel leren over de basis van het programmeren van games. Voor kinderen op de middelbare school zijn er 2 levels van de cursus CodeLab Games maken. Ze beginnen met het eerste niveau, waar ze de basis van het programmeren leren. Ze kunnen hierna al snel starten met het maken van hun eigen spelletje. Wanneer ze klaar zijn met level 1 kunnen ze naar level 2. Hier leren ze veel nieuwe dingen zodat ze hun spelletje uit kunt breiden.
Binnenkort komt er ook een level 3 Games maken, en een speciale cursus voor het maken van websites.
Huiswerkbegeleiding bij Lyceo
Als je merkt dat je kind het soms moeilijk vindt om zijn of haar huiswerk te maken kan wat extra huiswerkbegeleiding goed van pas komen. Het kan zijn dat de lesstof niet duidelijk is voor je kind, of dat hij of zij moeite heeft met het plannen van alle opdrachten en er uiteindelijk geen tijd voor heeft.
Bij Lyceo bespreken we tijdens een intakegesprek met het kind en jullie als ouders/verzorgers wat de doelstellingen zijn. Een paar voorbeelden zijn: beter leren plannen van huiswerk, het begrijpen van de lesstof, zich leren concentreren op de opdracht… Met behulp van een begeleider gaat je kind in een kleine groep aan het werk om zijn of haar doelstellingen te bereiken. De begeleider zal tijdens de huiswerkbegeleiding vragen over de lesstof beantwoorden, opdrachten nakijken, overhoren… en kan er indirect voor zorgen dat je kind meer zelfvertrouwen krijgt.