Je hebt lekker getraind en komt thuis en wilt even kijken hoe je prestaties zijn geweest. Je opent je Fitbit en drukt op Sync Now. Maar er gebeurt niets want je Fitbit synchroniseert niet. Op je telefoon verschijnen ook geen data, de Fitbit synchroniseert niet meer met je mobiel terwijl dit voordien geen probleem was. Wat nu? Een oorzaak zou kunnen zijn dat de Bluetooth verbinding niet werkt. We geven je hieronder een checklist die je kan volgen.
Checklist Fitbit synchroniseert niet
- Staat de Bluetooth-verbinding op je telefoon wel aan?
- Is de Fitbit op de juiste manier geïnstalleerd? De Fitbit resetten is een optie, maar dan kan je data verliezen. Opnieuw de tijd instellen is altijd nodig.
- Staat er een ander apparaat met de Fitbit in verbinding, dan kan er geen verbinding met de telefoon worden gemaakt.
- Is de batterij in je Fitbit bijna leeg? Als de Fitbit in de energiebesparende stand is geschakeld werkt de Bluetooth-functie niet meer optimaal.
Als het bovenstaande niet de reden is, volg dan de volgende stappen. Dit stappenplan kan je gebruiken bij de Fitbit One en de Fitbit Charge serie.
Checklist
- Sluit de app van de Fitbit compleet af.
- Ga nu naar de instellingen en kies Bluetooth. Schakel de functie uit en dan weer aan.
- Open de app van Fitbit opnieuw.
- Als er nog steeds geen synchronisatie plaats vindt, zet dan de mobiel uit en daarna weer aan.
- Open de app van de Fitbit opnieuw.
- Als er nog steeds geen synchronisatie mogelijk is, schakel dan je activity-tracker een keer uit en weer aan.
Als ook nu er geen synchronisatie mogelijk is moet je proberen of het op een ander apparaat wel gaat lukken. Log dus in op je Fitbit account en verbindt de Fitbit met een ander systeem. Dit kan een smartphone, tablet of computer zijn. Probeer weer te synchroniseren.
Indien stap 7 niet werkt, verwijder dan eerst alle Fitbit apparaten van je account en ook uit de lijst met gekoppelde apparaten via Bluetooth. Kies de optie resetten om de Fitbit weer in de originele instelling te zetten en vergeet het ‘tijd instellen’ niet.
Koppel de Fitbit weer aan je smartphone en kies synchroniseren.
Als het stappenplan is doorlopen zonder dat de synchronisatie is hersteld, zal een professional het probleem voor je moeten oplossen. De kans is groot dat het apparaat een defect vertoont.
Lees ook: Chromecast defect? Zo zorg je ervoor dat hij weer werkt.
Tips
Als je een verbeterd contact wil tussen je Fitbit en de smartphone kies dan voor de optie ‘Always Connected’. Hierdoor wordt de Bluetooth-verbinding met je telefoon optimaal. Het kost echter wel energie en je batterij van je Fitbit zal sneller leegraken dan je gewend bent. Let hier dus op bij frequent gebruik.
Als je de optie ‘All Day Sync’ inschakelt synchroniseert je Fitbit iedere dag een aantal keren met je smartphone. Het is dan niet meer nodig om ‘Sync Now’ in te drukken. Ook deze functie lost extra energie en je batterij zal dus eerder leegraken dan voordien. Het verbetert wel de synchronisatie.