Home Tips Voorkom deze privacy blunders

Voorkom deze privacy blunders

by Rob
privacy

Sinds 25 mei 2018 is de AVG wetgeving van toepassing. De letters AVG staan voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. De wet werd geïntroduceerd als een strenge privacywet. Organisaties zouden veel zorgvuldiger met je gegevens moeten omgaan en hier transparantie naar jou toe in moeten bieden en kunnen mega boetes tegemoet zien bij overtredingen. De praktijk blijkt weerbarstiger. Daarom delen we hieronder een opsomming van de grootste privacy blunders die je kunt maken.

Hoe staat het ervoor met de naleving van de AVG wetgeving?

Als je weet dat het aantal privacy klachten juist gestegen zijn sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, kun je voor jezelf wel een antwoord geven op de vraag hoe het ervoor staat met de naleving van de AVG wetgeving. De invoering van deze privacywet beloofde een betere bescherming van ons (online) privéleven. Belangrijke gegevens mogen niet meer zonder jouw toestemming worden opgeslagen en privacy verklaringen zouden begrijpelijk en duidelijk worden geformuleerd. Helaas bleek dit een belofte die niet waargemaakt kon worden. Nog altijd vinden er veel privacy schendingen plaats, zowel op kleine basis als op grote schaal. Denk hierbij aan overtredingen zoals het plaatsen van ongewenste advertentiecookies. Dit lijkt een klein vergrijp maar het tegendeel is het geval. Door je surfgedrag te volgen, kunnen adverteerders een vrij nauwkeurig profiel van je maken. Ook het gebruik van apps kan je privacy schaden. Er zijn veel apps die je gegevens graag stiekem (tegen betaling uiteraard) aanbieden aan marketingbureaus. Hiervoor is alle ruimte omdat er tot op het moment van schrijven van dit artikel slechts een gering aantal boetes voor privacy overtredingen zijn uitgedeeld. Er zijn alleen boetes uitgedeeld bij grote overtredingen. Onderzoeken naar privacy overtredingen lopen daarnaast erg traag. Daarnaast speelt de slordigheid van veel bedrijven een rol. Dit biedt ruimte om moedwillig de wet te overtreden en het eventuele aanspreken op overtredingen af te doen met een “foutje” of “technisch probleem”.     

Het gevolg van een slechte handhaving van de privacywet

Het gevolg van een slechte handhaving van de privacywet laat zich raden en heb je wellicht al ondervonden. Om hierover een goed herkenbaar voorbeeld met je te delen, hoeven we “alleen maar” te kijken naar de grote internetreuzen als Amazon, Google en Facebook. Deze bedrijven varen er immers wel bij dat de AVG wetgeving in slechts een beperkte mate wordt nageleefd. Het is voor dit soort bedrijven nog altijd kinderlijk eenvoudig om persoons- en gebruiksgegevens uit al hun diensten aan elkaar te koppelen om op deze manier de gewenste super profielen te creëren. Hierin kan het leven van een consument tot in detail worden vastgelegd. Deze profielen maken het mogelijk om veel meer rendement te halen uit advertenties en advertentieplatforms.         

Een ander belangrijk gevolg van een slechte handhaving van de privacywet is de toename van internetcriminaliteit. Internetcriminelen worden vaak vrij toegang verleend om hun slag te slaan. Dit is mede toe te wijten aan een slechte handhaving van de privacywet maar veel mensen moeten ook de hand in eigen boezem steken. Door slechts een paar valkuilen te omzeilen, voorkom je immers al voor een groot deel dat je jouw privacy te grabbel gooit. Een goede reden voor ons om een bruggetje te slaan naar de grootste privacy blunders.

Voorkom deze privacy blunders!

  • Klik niet te snel op OK. Dit is een veel voorkomende fout. Veel mensen klikken direct op OK als er een cookie verklaring in beeld komt of bijvoorbeeld een Google account wordt aangevraagd. In onze gehaastheid wordt er niet de tijd genomen om de voorwaarden te lezen. In dat geval “teken je dus blind”! Bij het aanmaken van een Google account staat er bijvoorbeeld in een verborgen hoekje dat je toestemming geeft dat Google jouw surfgedrag op internet mag bijhouden maar wil je dit wel?
  • Voorkom het ingelogd surfen. Veel mensen vergeten uit te loggen als ze op de website van Amazon, Google of Facebook aan het surfen zijn. Hiermee hou je de deur naar het verstrekken van je persoonsgegevens wijd open! Wat je wellicht snel vergeet, is dat deze bedrijven gebruik maken van een advertentie systeem dat in miljoenen websites verweven zit. Als je niet uitlogt, kunnen deze internetreuzen op een hele eenvoudige wijze registreren welke andere sites je bezoekt.
  • Surfen zonder adblocker. We hebben op deze Technika10 website al eerder een artikel over de voordelen van het gebruik van een adblocker geplaatst. De meeste websites plaatsen immers cookies van allerlei marketing- en advertentiebedrijven. Als je geen gebruik maakt van een adblocker en blind alle cookies accepteert, geeft dit soort bedrijven alle vrijheid om te registreren welke webpagina’s je bezoekt.
  • Overal accounts aanmaken. Op veel websites en in veel apps word je gevraagd om een gebruikersaccount aan te maken. Dit lijkt heel handig maar het komt in de praktijk vaak voor dat je het account in later stadium niet of nauwelijks meer gebruikt. Bedrijven mogen je echter wel reclame blijven sturen zolang je het account aanhoudt.
  • Meedoen aan online-prijsvragen. Het meedoen aan een online prijsvraag of verloting waarvan je winstkans bijna zeker is, is uiteraard aantrekkelijk. Dit is niet alleen voor jou het geval maar zeker ook voor het bedrijf dat achter deze campagne zit. Dit soort online prijsvragen worden immers uitgeschreven met een specifieke doelstelling: het verzamelen van de persoonlijke gegevens van deelnemers. Ben je hier niet van gediend? Maak dan een speciaal e-mailadres aan voor dit soort acties.
  • Steeds hetzelfde wachtwoord gebruiken. Het lijkt zo gemakkelijk om voor iedere digitale dienst hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Hiermee maak je het hackers en internetcriminelen wel heel makkelijk om aan je al gegevens te komen. Als je bang bent dat je de verschillende wachtwoorden die je gebruikt niet kunt onthouden, kun je gebruik maken van een wachtwoordmanager. Wil je een extra digitaal slot op de deur? Stel dan een tweefactorauthenticatie in en maak gebruik van een extra beveiligingscode. Voorkomen is immers beter dan genezen, zeker op gebied van privacy. De AVG wetgeving biedt je immers hier (op dit moment) slechts een zeer beperkte ondersteuning in.

You may also like

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt afmelden als u dat wilt. Accepteer Lees Meer