Niet elke ondernemer heeft voldoende budget om een ontwerper in te huren voor een bedrijfslogo. En tja, hoe maak je dan zelf een logo dat er ook nog eens professioneel uitziet? Want een goed logo is natuurlijk zeer belangrijk voor die positieve eerste indruk bij je klanten. Kortom een krachtig logo is essentieel voor een positief imago. Gelukkig is er een aantal praktische tips waarmee je zelf super snel die fraaie huisstijl neerzet. We geven je even de belangrijkste elementen voor een ijzersterk bedrijfslogo.
Keep it simple
Kies bij voorkeur voor een simpel logo. Kies een sterke naam en gebruik een duidelijk kleurenpalet. Kijk ook naar andere logo’s om te ontdekken wat je mooi vindt. Houd het bij voorkeur bij een simpel en degelijk logo. Geen ingewikkelde lettertypes, 3D effecten en special effects. En kies bij voorkeur ook voor alleen tekst. Denk bijvoorbeeld aan Sony en LinkedIn. Dit zijn voorbeelden van ijzersterke logo’s met alleen tekst en een kleurvak erachter. Voor de tekst kun je kiezen uit allerlei lettertypes, kleuren, stijlen en groottes. Daar kun je enorm veel varianten mee maken. En onthoud daarbij goed: less is more.
Testen
Wanneer je een eerste ontwerp hebt waar je tevreden over bent, maak dan eerst wat testprints. Plaat je ontwerp in verschillende groottes op briefpapier, envelopformaat en visitekaartje formaat. En vergeet natuurlijk ook je website niet. Zo kun je goed bekijken wat je mooi vindt. Ook kun je zo goed zien hoe de kleuren eruit komen te zien op papier. Laat alles pas drukken wanneer je helemaal tevreden bent over de ontwerpen. Kies daarna bij voorkeur voor een grote, ervaren drukkerij zoals de online drukkerij van 123drukken.nl. Zo weet je zeker dat je straks de beste kwaliteit drukwerk krijgt. Ook zeer belangrijk natuurlijk.
Stijl en sfeer
Belangrijk voor een goed ontwerp zijn ook de stijl en sfeer die het logo oproepen. Bied je bijvoorbeeld speelse reizen aan? Kies dan ook voor een speels lettertype. Is je bedrijf juist zeer zakelijk? Kies dan liever voor een zakelijk lettertype, rechte lijnen en hoekige vormen. Heb je een kinderdagverblijf, kies dan bijvoorbeeld voor zachte kleuren die overeenkomen met de sfeer en het gevoel van deze branche.
Betrek er anderen bij
Waarom zou je alles zelf moeten bedenken? Bij het ontwerpen van een logo of het bedenken van een naam kun je ook heel goed anderen betrekken. Vaak staan zij er meer open in en hebben betere ideeën. Maak eerst wat designs en laat deze aan vrienden en familie (die iets snappen van design) zien. Vraag vervolgens welke designs zij het meest sprekend en krachtig vinden. Vraag ook wat ze anders zouden doen. Zo krijg je veel input waar je wat mee kunt.
Online ontwerpen
Het goede nieuws is: je hebt tegenwoordig geen Adobe Illustrator meer nodig. Je kunt zelfs op je mobiele telefoon een ontwerp maken. Een kind kan de was doen dus. Wil je liever een wat groter scherm, dan kun je ook op de pc allerlei handige ontwerptools vinden. Denk bijvoorbeeld aan Vectr.com, Logo.com, Laughingbird, LogoDesign Studio Pro, Canva en Designhill. Bij veel van deze programma’s vind je ook allerlei templates. Deze zijn vaak op branche gesorteerd. Zo kun je iets uitkiezen dat goed bij jouw bedrijf past.